Korzystanie z roweru to nic nowego, pierwsi użytkownicy pedałowali po ulicach miast już w XIX wieku, wtedy też zaczęto traktować rowery jako środek transportu dla mas. Jako, że ulice nie były w żaden sposób dostosowane do takiego sposobu poruszania się, miasta, w których użytkowników rowerów przybywało (Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania) postanowiły zainwestować dobrej jakości ścieżki rowerowe.
Ten rodzaj pasów ruchu, nie obył się bez kontrowersji w środowisku cyklistów, nie odnosili się oni pozytywnie do tego nowego pomysłu ponieważ czuli się marginalizowani. W ich odczuciu ścieżki rowerowe nigdy nie służyły jako środek promocji jazdy na rowerze, ale raczej do marginalizacji ruchu rowerowego ograniczonego tylko do tych wąskich pasów drogi. Na szczęście wydaje się, że stopniowo w wielu miastach daje się pierwszeństwo tak rowerzystom jak tego typu ścieżkom rowerowym.
Transport ekologiczny
Biorąc pod uwagę zarówno zmiany klimatu jak też nowy trend opierający się na jedzeniu więcej produktów naturalnych oraz reutyliazacji środków, korzystanie z roweru w mieście jest świetną alternatywą w transporcie ekologicznym, pozostawiając ogromne korzyści dla środowiska.
Malaga jako nowoczesne i ciagle modernizujące się miasto, popiera takie inicjatywy i proponuje własne projekty i rozwiązania. Poza przekształceniem w deptaki dużej części starego miasta, malagijskie władze postanowiły zaoferować łatwy i tani system wypożyczania rowerów miejskich z dostosowanymi do nich 7,5 km ścieżek.
Mimo, że wiele pozostaje do zrobienia, to duży krok dla Malagi, która miejmy nadzieję, już niedługo dorówna rozwojowi stojącej na najwyższej półce w tej branży Sewilli, trzeba też wspomnieć, że w tematyce roweroej świetnie radzi sobie Vitoria, Barcelona, Saragossa, Kordoba, San Sebastian, Castellón, Albacete, Bilbao i Pampeluna.
Zalety
- możliwość bezpiecznego poruszania się po mieście,
- mniej toksycznych gazów,
- mniej zanieczyszczeń,
- zmniejsza natężenie ruchu,
- łatwość w zaparkowaniu,
- oszczędność,
- poprawa formy fizycznej,
- szybki środek transportu zwłaszcza na krótkich dystansach,
- i wiele innych.
Málaga Bici
Wypróbowaliśmy serwis wyopożyczania rowerów oferowany przez EMT (Empresa Malagueña de Transportes) i muszę powiedzieć, że działa naprawdę dobrze.
System jest łatwy w użyciu, liczy dużo stacji rowerowych rozmieszczonych w różnych częściach miasta, a w każdej z nich dostępna jest duża ilość rowerów, więc trzeba mieć sporego pecha jeśli ne traficie na żaden dostępny jednoślad.
Stacje wyposażone są w system oprogramowania aktywowany przez specjalne karty, które możecie nabyć w praktycznie każdym kiosku, to te same karty, których używa się w autobusach.
Stacje mają swoje stałe miejsca, są bardzo dobrze oznakowane, znajdziecie bez problemu cały plan ścieżki rowerowej oraz przystanki, w któych możecie zmienić albo zostawić rower. Każdy stojak ma przymocowany do niego rower, który przy pomocy karty zdejmiecie bez problemu.
Proces: Wybierz rower odpowiadający Twojemu wzrostowi i dotknij kartą wyświetlacza umieszczonego na stojaku, upewnij się, że świeci się zielone światełko. Jeśli wszystko jest w porządku, na ekraniku pojawi się wiadomość “Por favor retire su bicicleta” i usłyszycie taką samą wiadomość głosową. Teraz możesz zdjąć rower ze stojaka.
Jeżeli przekroczysz czas 10 sekund i nie zdejmiesz rowera, należy chwilę odczekać i spróbować jeszcze raz.
Zwrot rowera jest tak samo prosty, kiedy znajdziemy się na miejscu i znajdziemy wolny stojak z zielonym światełkiem, wystarczy dotknąć kartą do ekranu i poczekać aż światełko zacznie mrugać a na wyświetlaczu pojawi się wiadomość “Por favor entregue su bicicleta”.
Zwróćcie uwagę, czy na wyświetlaczu nie pojawia się żaden błąd a światełko nie miga na czerwono. W takich przypadkach należy zadzwonić: 952 34 11 42
Rejestracja w Malaga Bici
Rejestracja w serwisie jest bardzo prosta, możesz to zrobić tak w jednym z biur EMT jak też za pośrednictwem Internetu. W obu przypadkach należy zakupić kartę transportową EMT, jej cena to około 1,50 - 2,00€.
Jeśli zechcecie aktywować kartę przez Internet wystarczy podać numer indentyfikacyjny znajdujący się na boku karty oraz numer karty kredytowej, z której pobrana ma zostać opłata za ubezpiecznie oraz opłata za kredyty, które chcecie wykorzystać. Ubezpieczenie to koszt 5€, co do użytkowania pierwsze 30 minut jest gratis, po tym czasie każda minuta kosztuje 0,017€.
* Osoby poniżej 16 roku życia zobligowane są do rejestracji osobiście w towarzystwie rodzica lub opiekuna.
Kary:
Jak można się domyślić nadużywanie tej usługi spowoduje szereg problemów, a nawet zawieszenie możliwości korzystania z rowerów. Celem tych sankcji jest maksymalne wykorzystanie dostępnych rowerów, dlatego za przekroczenie dozwolonego czasu będzie pobierana kara za każdą minutę zwłoki w odstawieniu jednośladu. Jeśli dojdzie do tego, że rower nie zostanie oddany, użytkownik zostanie obarczony karą grzywny w wysokości 150€ i całkowicie straci możliwość korzystania z usługi.
Mapa